اصول تمیز کردن لوستر شاخه ای

اصول تمیز کردن لوستر شاخه ای

فهرست

لوستر شاخه ای نوعی لوستر است که از تعدادی شاخه فلزی یا چوبی تشکیل شده است که لامپ ها به آنها آویزان می شوند. این نوع لوستر در اشکال و اندازه های مختلف موجود است و برای روشنایی انواع فضاها از جمله اتاق های نشیمن، اتاق های غذاخوری، آشپزخانه ها و اتاق خواب ها استفاده می‌شود.

به طور کلی این مدل لوستر، در طرح ها و مدل های بسیار متنوعی از جمله طرح های کلاسیک، لوستر مدرن، مینیمالیستی و روستیک موجود است و نصب آسانی دارد که می‌توانید آن را خودتان نصب کنید. این لوستر محبوب که به دلیل زیبایی و ظرافت، در بسیاری از خانه ها مورد استفاده قرار می گیرد به دلیل داشتن شاخه های متعدد، می تواند به سرعت گرد و غبار را جمع آوری کند.

تمیز کردن لوستر شاخه ای می تواند چالش برانگیز باشد، اما با رعایت چند نکته ساده می توانید این کار را به راحتی انجام دهید. در این مقاله به اصول تمیز کردن لوستر شاخه‌ای می‌پردازیم.

زمان مناسب برای تمیز کردن لوستر شاخه ای

به طور کلی، توصیه می شود لوستر شاخه ای خود را حداقل سالی یک بار تمیز کنید اما اگر لوستر شما در معرض گرد و غبار و آلودگی زیادی است، ممکن است لازم باشد آن را بیشتر تمیز کنید.

اگر لوستر کدر و مات شده است و علاوه بر آن تار عنکبوت در آن جمع شده است همچنین، لامپ ها به اندازه قبل روشنایی و درخشش ندارند زمان آن رسیده است که آن را تمیز کنید اما این مسئله ملزم آن است تا یک سری نکات را رعایت کنید.

لوسترهایی که لامپ های بیشتری دارند، به تمیز کردن بیشتری نسبت به لوسترهایی که لامپ های کمتری دارند نیاز دارند. بنابراین، لوستر کریستالی یا شیشه‌ای باید بیشتر از لوسترهایی که از جنس فلز هستند تمیز شوند در کنار این موضوع، استفاده مکرر از لوستر باعث تمیز کردن بیشتر آن می‌شود.

نکات قبل از تمیز کردن لوستر شاخه‌ای

قبل از شروع تمیز کردن لوستر شاخه‌ای برق لوستر را حتما خاموش کنید و منتظر بمانید تا لامپ‌ها خنک شوند تا خطر برق گرفتگی شما را تهدید نکند. یک پارچه یا ملحفه تمیز را زیر لوستر پهن کنید تا مانع از ریختن گرد و غبار و مواد شوینده روی زمین شود و از یک نردبان یا چهارپایه محکم برای دسترسی به لوستر استفاده کنید.

نکات قبل از تمیز کردن لوستر شاخه‌ای

اگر لوستر شما خیلی کثیف است، ممکن است نیاز به جدا کردن قطعات آن برای تمیز کردن جداگانه داشته باشید. لوستر با جنس برنج یا مس نیازمند یک پولیش مخصوص برای تمیز کردن و براق کردن آن است. از شوینده های قوی یا ساینده استفاده نکنید، زیرا ممکن است به لوستر آسیب برسد و همچنین آب داغ، ممکن است باعث شل شدن کریستال ها یا آسیب رساندن به لامپ های آن شود.

برای تمیز کردن لوسترهای با جزئیات زیاد، می‌توانید از یک جاروبرقی با برس نرم و برای تمیز کردن لوسترهای بلند، از بخارشوی دستی استفاده کنید. در نهایت، هنگام تمیز کردن کریستال ها، مراقب باشید که آنها را نشکنید. اگر به لوستر خود دسترسی ندارید، می‌توانید از یک شرکت خدمات نظافتی حرفه‌ای کمک بگیرید.

روش‌های تمیز کردن

انتخاب روش مناسب برای تمیز کردن لوستر شاخه ای به عوامل مختلفی مانند جنس لوستر، میزان کثیفی، و مهارت شما بستگی دارد. لوستر شاخه‌ای را با توجه به مدل و ارتفاع آن در منزل همچنین میزان دسترسی به آن به چند روش گوناگون می‌توان تمیز کرد.

گردگیری

گردگیری لوستر شاخه ای به طور منظم برای حفظ زیبایی و درخشش آن ضروری است. یک دستمال مرطوب را با آب گرم و صابون ملایم مرطوب کنید و آن را به آرامی روی شاخه ها، کریستال ها و لامپ ها بکشید تا گرد و غبار را پاک کنید.

برای کریستال ها، از یک دستمال میکروفایبر استفاده کنید تا از ایجاد خط و خش جلوگیری کند و پس از تمیز کردن، لوستر را با یک دستمال تمیز و خشک، خشک کنید. یک برس نرم با موهای طبیعی بهترین گزینه برای پاک کردن شاخه‌ها، کریستال ها و لامپ ها است بنابراین با کشیدن برس به آرامی روی آن‌ها گرد و غبار را پاک کنید.

جاروبرقی با برس نرم گزینه‌ی مناسبی برای گردگیری شاخه ها و کریستال ها لوستر است از آن برای تمیز کردن لامپ ها استفاده نکنید، زیرا ممکن است به آنها آسیب برساند.

شستشو

اگر لوستر شما به طور سطحی کثیف است، می توانید از روش تمیز کردن بدون شستشو استفاده کنید. اما اگر لوستر شما به طور عمیق کثیف است، شستشو بهترین راه حل است. برای این کار یک محلول ملایم از آب گرم و صابون مایع را تهیه کنید و یک پارچه نرم را در محلول خیس کنید و آن را به آرامی روی شاخه‌ها، کریستال‌ها و لامپ‌ها بکشید.

برای کریستال‌ها، می‌توانید از یک برس نرم یا مسواک برای تمیز کردن قسمت‌های سخت‌تر استفاده کنید و پس از شستشو، لوستر را با یک دستمال تمیز و خشک کاملاً خشک کنید.

روش‌های تمیز کردن لوستر کریستالی توسط مرد

تمیز کردن کریستال‌ها

کریستال‌ها یکی از مهم‌ترین و ظریف‌ترین اجزای لوستر شاخه ای هستند که درخشش و زیبایی لوستر را به ارمغان می‌آورند تمیز کردن آن‌ها به ظرافت و دقت نیاز دارد تا از آسیب دیدن آنها جلوگیری شود.

برای مثال شوینده‌های خشن مانند سفید کننده، آمونیاک یا پاک کننده‌های سطوح چند منظوره می‌توانند به کریستال‌ها آسیب برسانند پس آن‌ها را حذف نمایید و به جای آن از محلول سرکه سفید و آب (با نسبت 1:1) استفاده کنید.

از فشار زیاد خودداری کنید، زیرا فشار زیاد می‌تواند باعث شکستن کریستال‌ها شود. دستمال کاغذی یا اسکاج برای تمیز کردن کریستال‌ها را حذف کنید، زیرا این مواد می‌توانند به آنها خراش دهند. هر کدام از آن‌ها را به طور جداگانه تمیز کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا از شکستن جلوگیری شود. در صورت عدم آشنایی با نحوه تمیز کردن کریستال‌ها، از یک متخصص کمک بگیرید.

در شستشوی این قطعات ازحرکات دایره ای استفاده کنید و آن را با آب تمیز بشویید تا تمام اثرات صابون از بین برود و در آخر با پارچه نرم و بدون پرز خشک کنید. کریستال‌ها را در محلول غوطه‌ور کنید و بگذارید چند دقیقه خیس بخورند و آن را با آب گرم بشویید و در آخر با دستمال مناسب خشک کنید.

موارد قابل اجتناب در تمیز کردن لوستر شاخه ای

شستشوی لوستر شاخه ای با آب داغ به شدت توصیه نمی شود چرا که منجر به آسیب جدی لوستر شما شده و به مواد مختلفی که در ساخت لوستر به کار می رود، مانند کریستال، شیشه، فلز و پارچه آسیب می‌رساند.

آب داغ باعث کدر شدن کریستال ها و شیشه ها همچنین زنگ زدگی فلزات به کار رفته و جدا شدن قطعات لوستر از یکدیگر می‌شود. شستشوی لوستر با آب، به خصوص آب داغ، می تواند خطر برق گرفتگی را افزایش دهد.

لوستر شاخه ای سفید

مواد شوینده قوی و اسیدی و غوطه ور کردن لوستر در آب، لایه محافظ کریستال ها را از بین می‌برند و باعث کدر شدن آنها می‌شوند اسید موجود در مواد شوینده قوی باعث تغییر رنگ در فلز لوستر شده و واکنش نشان می‌دهد.

این مواد به مرور زمان باعث خوردگی فلز لوستر شده و به ساختار آن آسیب می‌رسانند. اگر لوستر شما دارای قطعات پارچه ای باشد، این مواد اسیدی به رنگ و بافت پارچه آسیب می‌رساند. روشن کردن لوستر قبل از خشک شدن کامل قطعات نیز می تواند خطرناک باشد و به لوستر آسیب برساند اگر قطعات لوستر خیس باشند، خطر برق گرفتگی وجود دارد و به لامپ ها آسیب رسانده که باعث سوختن آنها می‌شود.

رطوبت می تواند باعث کدر شدن کریستال ها و زنگ زدگی فلزات شده برای جلوگیری از این مشکلات، حتماً قبل از روشن کردن لوستر، صبر کنید تا تمام قطعات آن به طور کامل خشک شوند.


سخن پایانی:

لوسترهای شاخه ای با زیبایی و ظرافتی که دارند، می توانند به دکوراسیون منزل شما جلوه ای خاص ببخشند. اما برای حفظ زیبایی و درخشش لوستر، لازم است که به طور منظم تمیز شوند. تمیز کردن لوستر شاخه ای با شستشو، یکی از روش های موثر برای تمیز کردن این نوع لوستر است.

با رعایت اصولی که در این مقاله ارائه شد، می توانید لوستر شاخه ای خود را به طور صحیح و اصولی تمیز کنید و زیبایی و درخشش آن را حفظ کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *